Διαδικτυακή εξάρτηση

Στα πλαίσια του προγράμματος Αγωγής Υγείας Ασφαλής "Χρήση Διαδικτύου" η κ. Καλαμπαλίκη Κατερίνα, από το Κέντρο Ορίζοντες Γρεβενών, παρουσίασε το θέμα της διαδικτυακής εξάρτησης. Η εκδήλωση, απ' όπου είναι και η φωτογραφία, έγινε πριν από τα Χριστούγεννα. Η κ. Καλαμπαλίκη μας έδωσε το δικαίωμα να αναρτήσουμε την παρουσίαση στην ιστοσελίδα του σχολείου και την ευχαριστώ γι' αυτό. Μπορεί να την δείτε εδώ.

Αν δεν μπορείτε να δείτε το αρχείο κατεβάστε το απαραίτητο πρόγραμμα PowerPoint Viewer 2007 από το site της Microsoft. 

 

 

 

Μιχαλόπουλος Μιχάλης

Υπεύθυνος του προγράμματος

ΑΣΦΑΛΗΣ ΧΡΗΣΗ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ - οδηγίες για γονείς

Των

Παυλίδη Γιάννη ? Τασούλα Ηλία

Μαθητών της Β? Τάξης του 2ου Γυμνασίου Γρεβενών

 

Το διαδίκτυο είναι ένα δυναμικό εργαλείο. Μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά στην κατάκτηση της γνώσης. Όμως  πολλοί κίνδυνοι βρίσκονται σ? αυτό. Τα παιδιά κινδυνεύουν από εξάρτηση και εθισμό με αποτέλεσμα  να παραμελούν την πραγματική ζωή και να ενδιαφέρονται μόνο για την εικονική. Δεν τρώνε, δεν αθλούνται, δεν διαβάζουν, δεν κάνουν παρέες. Μπορούν να πέσουν θύματα διαφημιστικής παραπλάνησης που τα οδηγεί  σε λανθασμένες αγορές, σε ηλεκτρονική πειρατεία ή άλλες αξιόποινες πράξεις. Στο διαδίκτυο, ειδικά στα chats,  κρύβεται  πλήθος παιδεραστών. Οι γονείς οφείλουν να προστατέψουν τα παιδιά τους. Εμείς βοηθάμε από εδώ δίνοντάς τους σχετικές οδηγίες.

 

·      Μη δαιμονολογείτε όταν αναφέρεστε στο internet. Τα παιδιά σας μπορούν να έχουν πρόσβαση από παντού, από τα κινητά τους, από τα σπίτια των φίλων και των παππούδων, από τα internetcaf?. Το διαδίκτυο δεν είναι ούτε εχθρός ούτε πρόβλημα, αρκεί να γίνεται σωστή χρήση αυτού από όλες τις πλευρές.

 

·      Ασχοληθείτε περισσότερο με τα παιδιά σας. Παίξτε μαζί τους, κάντε βόλτες, βρείτε κοινές δραστηριότητες που θα τα κρατήσουν ευχάριστα και δημιουργικά μακριά από τον Η/Υ.

 

·      Αναζητήστε στο internet τα βίντεο της καμπάνιας  saveinternet. Δείτε τα μαζί με τα παιδιά σας και κουβεντιάστε τα.

 

·      Μάθετε τα παιδιά σας να προστατεύουν τα προσωπικά δεδομένα τους και πείτε τους ότι πολλές φορές οι άνθρωποι που είναι online προσποιούνται πως είναι κάποιοι άλλοι καθώς και ότι δεν θα πρέπει ποτέ να δίνουν κανένα στοιχείο τους σε κανέναν. Μην τους δίνετε τους αριθμούς των πιστωτικών σας καρτών.

 

·      Μην εξοπλίζετε τον υπολογιστή στον οποίο έχουν πρόσβαση τα παιδιά σας με αχρείαστο υλικό και συσκευές όπως web cameras, scanners, μικρόφωνα κτλ τα οποία μπορεί να χρησιμοποιηθούν από τα παιδιά σας με επικίνδυνα αποτελέσματα. Σε περίπτωση που διαθέτετε τέτοιες συσκευές να τις συνδέετε μόνο όταν πραγματικά χρειάζονται.

·      Πολλές φορές τα παιδιά πιστεύουν ότι ήταν λάθος τους που είδαν ή που τους είπαν κάτι άσχημο στο internet και αποφεύγουν να το πουν καθώς δεν αισθάνονται άνετα με αυτό. Κάντε τους γνωστό πως δεν φταίνε αυτά για αυτό που είδαν και πως σε κάθε περίπτωση να σας ενημερώνουν για ότι συμβαίνει.

·      Τοποθετήστε τον υπολογιστή σε σημείο του σπιτιού που θα μπορείτε να βλέπετε αυτά που βλέπουν τα παιδιά. Δείξτε πως ενδιαφέρεστε για το τι μαθαίνουν στο διαδίκτυο αλλά και για το διαδίκτυο αυτό καθαυτό.

·      Πάντα να ελέγχετε τον τηλεφωνικό σας λογαριασμό για ύποπτες κλήσεις και ποσά. Πολλές φορές μπορούν να γίνουν κλήσεις προς αριθμούς που προσφέρουν ύποπτο περιεχόμενο. Οι κλήσεις αυτές μπορούν να γίνουν εντελώς κρυφά ακόμα και από το παιδί σας.

 

·      Μάθετε για τις κάρτες προπληρωμένου ηλεκτρονικού χρήματος. Τις χρησιμοποιούν συχνά τα παιδιά στα διαδικτυακά τους παιχνίδια.

 

·      Δημιουργήστε μια λίστα με συμβουλές προς τα παιδιά σας (όπως αυτές που αναφέρθηκαν παραπάνω) και κολλήστε κοντά στην οθόνη του υπολογιστή που χρησιμοποιούν έτσι ώστε να τις έχουν πάντα υποψιών τους.

 

·      Υποστηρίξτε και ενθαρρύνεται την σωστή χρήση του διαδικτύου από τα παιδιά σας.

 

·      Χρησιμοποιήστε προγράμματα τα οποία φιλτράρουν αυτά που βλέπουν στο διαδικτύου τα παιδιά σας, αλλά και που σας επιτρέπουν να επιλέξετε τι θα δουν και που θα μπουν.  Μη ξεχνάτε όμως πως τα παιδιά σας ίσως είναι «εξωγήινοι» τεχνολογικά πιο προχωρημένοι από εσάς.

 

·      Αν δεν γνωρίζετε για το διαδίκτυο, φροντίστε να μάθετε είτε από κάποιο ειδικό είτε ακόμα και από τα ίδια τα παιδιά σας.  

 

Περαιτέρω έρευνα

Χρήσιμες  πληροφορίες  για την ασφαλή  χρήση του διαδικτύου  μπορείτε να βρείτε στις παρακάτω ιστοσελίδες:
http://blogs.sch.gr/internet-safety/

Προώθηση της ασφαλούς χρήσης του Διαδικτύου από το πανελλήνιο σχολικό δίκτυο. Περιέχει πολύ κι αξιόλογο υλικό.

http://www.saferinternet.gr/

Δράση που εντάσσεται στο πρόγραμμα SaferInternet της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

http://www.hasiad.gr/

Η Ελληνική Εταιρεία Μελέτης της Διαταραχής Εθισμού στο Διαδίκτυο.

http://www.e-yliko.gr/htmls/Safety/getsafe/page.htm

Η διαδικτυακή τοποθεσία της εκστρατείας "Get Safe Online". Θα βρείτε υλικό υποστήριξης ειδικά σχεδιασμένο για νέους ανθρώπους, για τους δασκάλους τους και για τους γονείς και τους κηδεμόνες τους, με διαδραστικά σενάρια, κουίζ, σχέδια μαθημάτων και οι συμβουλές.

http://www.cyberkid.gov.gr/

Πρωτοβουλία του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη για την προβολή του internet και την ενημέρωση σχετικά με τους κινδύνους σ? αυτό.

http://techteam.gr/forum/topic/53655-Odhgies-gia-asfalh-xrhsh-toy-diadiktyoy-gia-goneis

Από εδώ αντλήσαμε το υλικό για το άρθρο αυτό.

Ασφαλής Χρήση Διαδικτύου - η ταυτότητα του προγράμματος

Τα παρακάτω στοιχεία είναι παρμένα από το σχέδιο υποβολής προγράμματος, το οποίο κι έχει εγκριθεί και δίνουν συνοπτικά την ταυτότητα του προγράμματος. 


ΜΑΘΗΤΕΣ ΠΟΥ ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΥΝ ΣΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

ΣΥΝΟΛΟ ΜΑΘΗΤΩΝ ΤΗΣ ΟΜΑΔΑΣ : ??21?.     ΑΓΟΡΙΑ: ?11?   ΚΟΡΙΤΣΙΑ: ?12?

ΑΜΙΓΕΣ ΤΜΗΜΑ:

 

ΜΕΙΚΤΗ ΟΜΑΔΑ:

?

 

Συνάντηση ομάδας:

 

ΗΜΕΡΑ:

ΩΡΑ:

ΤΟΠΟΣ:

 

 

 

 

ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ

Α. ΥΠΟΘΕΜΑΤΑ (ΠΟΙΕΣ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ-ΟΨΕΙΣ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ ΘΑ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΤΕ) :

·        Παράνομο περιεχόμενο στο internet

·        Internet και εθισμός

·        Διαδικτυακός εκφοβισμός (cyberbullying)

·        Διαδικτυακά παιχνίδια

·        Διαδικτυακές σχέσεις

·        Δίωξη ηλεκτρονικού εγκλήματος

 

Β. ΠΟΙΟΥΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΥΣ ΣΤΟΧΟΥΣ ΒΑΛΑΤΕ; (γράψτε συνοπτικά τους πιο σημαντικούς)

Μετά την υλοποίηση του προγράμματος οι μαθητές θα είναι σε θέση:

·        Να γνωρίζουν τους κινδύνους που υποθάλπονται στο Internet.

·        Να γνωρίζουν πως μπορούν να χειριστούν τυχόν προβλήματα που θα συναντήσουν.

·        Να γνωρίζουν τις υποστηρικτικές δομές τις σχετικές με την διαδικτυακή εξάρτηση. 

·        Να γνωρίζουν πώς να χρησιμοποιούν τεχνικά συστήματα ασφαλείας. 

·        Να έχουν εκφραστεί με ποικίλους τρόπους ? αρθρογραφία, σχεδίαση αφίσας, δημιουργία video, συνέντευξη.

·        Να έχουν εκπονήσει μία μικρή έρευνα.

·        Να μπορούν να χρησιμοποιούν διάφορα τεχνικά μέσα ? ψηφιακή φωτογραφική μηχανή, ψηφιακή κάμερα, Η/Υ, εκτυπωτές.

 

 

Γ. ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ? ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ ΜΕ ΑΛΛΟΥΣ ΦΟΡΕΙΣ:

·        Ενεργητική ? Βιωματική μάθηση (Μέθοδος project).

·        Απογευματινές συνεδρίες.

·        Ομαδοσυνεργατική προσέγγιση.

·        Παθητικές μέθοδοι ? προβολή video, η διάλεξη.

·        Διάφορες εκπαιδευτικές μέθοδοι - ερωτηματολόγια, συνεντεύξεις, η συμμετοχική παρατήρηση, αρθρογραφία, αναζήτηση στο internet.

·        Βιωματικές μέθοδοι που περιλαμβάνουν προσεγγίσεις συναισθηματικού τύπου με κύριο στόχο την ενίσχυση της αυτοεκτίμησης του μαθητή, τη βελτίωση των διαπροσωπικών σχέσεων, τη δημιουργία κλίματος αποδοχής και αμοιβαίας εμπιστοσύνης.

·        Συνεργασίες με το κέντρο πρόληψης ?Ορίζοντες? Γρεβενών, σχετικούς με το θέμα φορείς, τα Χρονικά Δυτικής Μακεδονίας.

 

 

Δ.ΠΕΔΙΑ ΣΥΝΔΕΣΗΣ ΜΕ ΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΤΩΝ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΩΝ ΓΝΩΣΤΙΚΩΝ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ

·        Πληροφορική ? δίκτυα υπολογιστών (κεφ. 4), υπηρεσίες αναζήτησης στον παγκόσμια ιστό (κεφ. 7), επεξεργασία δεδομένων και υπολογιστικά φύλλα (κεφ. 8), γραφήματα και παρουσιάσεις (κεφ. 9).

·        Οικιακή Οικονομία ? Αγωγή Υγείας (κεφ. 8)

Ε. ΚΑΤΑΓΡΑΨΤΕ ΣΥΝΟΠΤΙΚΑ ΤΗΝ ΧΡΟΝΙΚΗ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΣΑΣ
ΚΑΤΑ ΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ (20- 25 ΔΙΩΡΑ)


Η χρονική εξέλιξη του προγράμματος
( διερεύνηση θέματος, επεξεργασία, υλοποίηση δράσεων, επισκέψεων,  εφαρμογή εκπαιδευτικού υλικού, συνεντεύξεις, διαλέξεις, προβολή
DVD , δημιουργία αφίσας, διαφημιστικού σποτ, ερωτηματολόγια, παρουσίαση,  κλπ)

 

1ος ΜΗΝΑΣ

Διερεύνηση θέματος (τι είναι η ασφαλής χρήση διαδικτύου, ποιους ενδιαφέρει, ποιες δομές βοηθούν, αναζήτηση υλικού)

Οργάνωση ομάδας (καταγραφή ελεύθερου χρόνου, εύρεση βολικού χρόνου συναντήσεων, ανάθεση αρχικών αρμοδιοτήτων, χωρισμός σε υποομάδες)

2ος ΜΗΝΑΣ

Έρευνα (σχεδιασμός ερωτηματολογίου που απευθύνονται στους μαθητές του σχολείου και στους γονείς, διανομή και συλλογή των ερωτηματολογίων)

Οργάνωση διαλέξεων (επιλογή εισηγητών, σχεδιασμός/παραγωγή αφίσας, προσκλήσεων)

3ος ΜΗΝΑΣ

Έρευνα (επεξεργασία δεδομένων)

Οργάνωση διαλέξεων (επιλογή εισηγητών, σχεδιασμός/παραγωγή αφίσας, προσκλήσεων)

Επίσκεψη ? εφόσον είναι εφικτό ? στην Ελληνική Εταιρεία Μελέτης της Διαταραχής Εθισμού στο Διαδίκτυο (Λάρισα).

4ος ΜΗΝΑΣ

Έρευνα (Εξαγωγή συμπερασμάτων)

Παρουσίαση θέματος (αρθρογραφία)

5ος ΜΗΝΑΣ

Συγγραφή εργασίας

Παρουσίαση θέματος (αρθρογραφία, διαφημιστικό σποτ, παρουσίαση έρευνας στο σχολείο)

Αξιολόγηση προγράμματος

 

Αριθμός προβλεπόμενων επισκέψεων      .....1........